5-12-2019
Het is zo ver. Er is hard gewerkt aan de nieuwe visie, strategie of propositie. Tijd om te gaan communiceren. Maar hoe verleidelijk het ook is om al die noeste arbeid en excellente kennis te vertalen naar veel content: doe het (nog) niet.
Ik daag opdrachtgevers altijd uit om van buiten naar binnen te denken. Met wie gaan we communiceren? In welke behoefte willen we voorzien? Wat is hún belang? Dát bepaalt wat we vertellen. En waarom. En aan wie. Zo communiceert onze klant Port of Amsterdam naar de inwoners van Amsterdam niet over energietransitie als strategische pijler, maar vertellen we dat de Amsterdamse haven een oplaadbare batterij wordt voor de stad.
Onlangs las ik in Adformatie een ander mooi voorbeeld. Het ging om een interview met president-directeur Roger van Boxtel en directeur communicatie Bartho Boer van NS. Het bedrijf zat in 2015 in een diepe crisis en de reputatiescore was dramatisch laag. In plaats van te blijven vertellen over innovaties, kozen zij ervoor het verhaal van de NS aan te laten sluiten bij de behoefte van de reiziger: veilige, schone treinen die op tijd rijden. En zo vonden ze de weg omhoog. De reputatiescore groeide van 51,9 in 2015 naar 61,4 in 2018.
Goede stakeholdercommunicatie vraagt een aantal dingen:
Benjamin Franklin zei het lang geleden: “Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn”. Betrek de juiste collega’s. Start de dialoog met klanten, partners en andere belangrijke externe stakeholders. Zo werk je aan draagvlak, in de wetenschap dat je samen altijd verder komt.
Wil je meer weten over stakeholdercommunicatie voor jouw organisatie? Stuur me een bericht en ik deel mijn kennis graag met je.
paul@nr6.nl
Paul hoort graag hoe wij je kunnen helpen.
paul@nr6.nl